H.P.B.著作の和訳を試みる & 関連の話題 blog

ヘレナ・ペトロヴナ・ブラヴァツキー (1831年 – 1891年) は、近代神智学を創唱しました。・・・主に彼女の代表作である「シークレット・ドクトリン」の和訳を試みています。

【秘密教義】 第2巻 第2部ー18章 “堕天使”の神話、そのさまざまな面について。(その2) 

  <<1888年に出版された H.P.ブラヴァツキー の著作>>

         ーー悪魔(デビル)の起源ーー

   

     シークレット・ドクトリン【秘密教義】 

         第2巻―第2部 ―18章  477頁~

                      H.P.ブラヴァツキー 著

 

Page 477  悪魔(デビル)の起源

 過去の多くの根深い成り行きを許して、存在するすべての創造主であると見なされてきた最初の「智慧-神」の変容を、邪悪な天使と結びつける根源的な考え方を表に持ち出すことは許されたことではないだろう、邪悪な天使とは、蹄と尾を持つ愚かな角を持つ二足歩行の、半身ヤギと半身サルであろう?エジプト、インド、カルデアの異教徒のデーモンたちをキリスト教徒の悪魔(デビル)と比較するためにより道をする必要はない。そのような比較は不可能である。しかし、私たちは、キリスト教徒のデビルの伝記、カルデア-ユダヤ民族(?) (Chaldeo-Judaean)神話からの転載に目を通すために立ち止まろうか: —

 

 この化身の根本的な起源、—それは諸天と地球における- 宇宙の在力の混沌と永遠の争いと闘争におけるアッカドの概念に基づいている。 彼らのシルク・ムルダグ(Silik-Muludag)すなわち“すべての神々の中の神”、“地上人の慈悲深い守護者”は、バビロニア人ネブによって、知恵の偉大な神であるヘア(またはエア)の息子と呼ばれた。両方の人々、ヒンドゥー教の神々の場合のように、 彼らの神は慈善と悪行の両方を行った。

 

 <訳者・注>Silik-muludag(Akkad)抽象的な神の知恵の子孫である、すべての神の中の神 - 宇宙の澄み切った海に住むアッカド人によって表現された、目に見えない大きな神 - 宇宙精神。

 

 明確な当然の報いのなかの悪と罰はカルマの代理人であり、また悪は善の僕であった(ヒバート・レクチャーLect 1887、101-115頁)。 カルデア-アッシリアのタイルを読むことは、疑念の悪影響を超えて今それを実証したということである。私たちはゾハールのなかにも同じ考えを見つけた。サタンは息子であり、神の天使であった。すべてのセム系諸国では、地球の霊は、諸天の霊と同じ彼自身の領域にある創造主であった。彼らは双子の兄弟であり、ひとつの中の二つではないときでも、その機能において交換可能であった。

 

 私たちが創世記で見つけたものは、これまでに解読された小さなものでさえも、カルデア-アッシリアの宗教的信条には無かった。創世記の偉大な“深遠な顔”は、トフ-ボウのなかの“深み”、“原初の空間”、またはバビロニア人の混沌の中でたどる事ができる。創世記の第一章で智慧の(大いなる目に見えない神)と呼ばれている“神のスピリット(霊)”は、空間の海で、アッカド人のような古いバビロニア人のために存在していた。ベロッソスによって記述されていた時代に、この海は地球の表面上の目に見える水になった、それは偉大な母、エアの母、すべての神々の結晶の居住地であり、それは後の偉大なドラゴン・ティアマット、海の蛇になった。発展の最後の段階は、ドラゴン(デビル!)と共にあるベルの大きな闘いであった。

 

 神がデビルを呪ったというキリスト教の考えはどこから来たのだろうか? 彼がいたユダヤ人の神は、サタンを呪うことを禁じている。法律(モーセ五書とタルムード)が、異教徒の神々であっても敵として呪うことを不当だと禁じているとフィロ・ユダエウスとヨセフスは、述べている。“汝は、神々を罵るべきではない”と、モーゼの神は言った(出エジプト記12章28節)、“すべての国に分けた”のは神である((申命記4。 19)。 “尊厳)”(神々)の悪を話す人々は、ユダ(8)によって“汚れた夢想家”と呼ばれている。大天使ミカエルでさえ、魔法使い(デビル・悪魔)を非難することはしないが、“主は汝を叱責する”(同書9) 最後に同じことがタルムードでも繰り返されている (*2)“サタンは、毎日彼を罵った或る人に或る日現れて、彼に言いった:‘これをしたのは何故か?’神自身が私を呪うことなく、単につぎのように言うだけだった 'サタンよ、主は汝を叱責する。'”(†3)

 

 タルムードのこの僅かな情報は明らかに2つのことを示している。(a)聖ミカエルはタルムードの“神”と呼ばれ、他の誰かが“主”と呼ばれている。(b)サタンは神であり、 “主”でさえも恐れている。

 

 私たちがゾハールと他のカバラ主義の書物で読みとれるのは、この“人物”とは単にカルマの法とカルマの武器である抽象的な悪の人格化であるということを明白に示していることである。“サタンはいつも人に近づき、人間と織りなす”と言われているのは、私たちの人間性と人間そのものである。

 

 古代のあらゆる偉大な宗教における、それがロゴス・デミウルゴス(第2ロゴス)、または達したマインド(マハー)からの最初の放射であることは、博識な象徴学者間では、よく知られている事実である、 つまり、その後の進化の仕組みにおいて、個と個の相関関係と呼ばれることの重要な鍵である。創造と存在の劇的な状況にあって、ふたつの役割を演じる人類発生論、神学、宇宙発生論の神秘的な象徴のなかにみえるロゴス、すなわち純粋な人間性の人格、そしていわゆるアバターの神秘的な非人格性を演じるロゴスは、グノーシスによってキリストスと呼ばれる普遍的なスピリットと、マズダ教徒の哲学におけるアフラ・マズダのファルヴァルシ(またはフェルエー)との間の関係を明らかにする。

 

 神統記の下段には、より下層の階層の天体がそれぞれファルヴァルシ(Farvarshi)または天体の “二重性”を持っていた。これは、より神秘的でカバラ主義の公理である“ 悪魔の逆数(Deus est Demon inversus)”と同じである。 しかし、“悪魔(デーモン)”という言葉は、ソクラテスの場合と同じく、古代全体を通して与えられた意味のスピリット(霊)であり、守護者スピリット(霊)のための、サタン的なデビルではなく“天使”である、 神学はそれを有している。ローマカトリック教会は、キリストの唱歌者として聖ミカエルを受け入れることによって通常の論理と一貫性を示している、聖トーマスによって聖ミカエルは “彼の守護天使”であると証明された、そしてミカエルとその同義語の原型を、 例えばデビルたちやマーキュリーのようなものであるとした。

 

脚注 ———————————————

(*2) イシスUnveiled第二巻、487、以下参照

(†3)キドシーム(Kiddusheem)、81で取り扱い。マイヤー氏によって引用された92頁、94頁、およびゾハールによるカバラを参照。

(‡4) マランゴネの著作“大天使聖ミカエル、偉大なデッレ”では、著者は次のように叫ぶ。“おお、それは最大のキリストである太陽に続く星!. . . おお、神聖な生きるイメージよ!旧約聖書の魔術や妖術を使う偉大な者!おお、教会のなかの見えないキリストである司祭!. . .”等など、成果はラテン教会にとって偉大な名誉である。

 

(つづく)

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 ☆個人的に興味があった章の一部のみの記載です、素人の抄訳で誤訳もあるかと思います、不明な箇所は原著の頁を御覧ください。

 ☆原書として、Theosophical University Press版 【 The Secret Doctrine Vol.2】 を参照しました。

 

 ☆以下に英文も掲載しました、ご参考まで。ON THE MYTH OF THE

Vol. 2, Page 477   THE GENESIS OF THE DEVIL.

May we not then be permitted to drag the deep rivers of the Past, and thus bring to the surface the root idea that led to the transformation of the Wisdom-God, who had first been regarded as the creator of everything that exists, into an Angel of Evil — a ridiculous horned biped, half goat and half monkey, with hoofs and a tail? We need not go out of the way to compare the pagan demons of either Egypt, India, or Chaldea with the devil of Christianity, for no such comparison is possible. But we may stop to glance at the biography of the Christian Devil, a piratical reprint from the Chaldeo-Judaean mythology: —

The primitive origin of this personification rests upon the Akkadian conception of the cosmic powers — the Heavens and the Earth — in eternal feud and struggle with Chaos. Their Silik-Muludag, “the God amongst all the Gods,” the “merciful guardian of men on Earth,” was the Son of Hea (or Ea) the great God of Wisdom, called by the Babylonians Nebu. With both peoples — as in the case of the Hindu gods — their deities were both beneficent and maleficent.

As Evil and punishment are the agents of Karma, in an absolutely just retributive sense, so Evil was the servant of the good (Hibbert Lect. 1887, pp. 101-115). The reading of the Chaldeo-Assyrian tiles has now demonstrated it beyond a shadow of doubt. We find the same idea in the Zohar. Satan was a Son, and an Angel of God. With all the Semitic nations, the Spirit of the Earth was as much the Creator in his own realm as the Spirit of the Heavens. They were twin brothers and interchangeable in their functions, when not two in one.

Nothing of that which we find in Genesis is absent from the Chaldeo-Assyrian religious beliefs, even in the little that has hitherto been deciphered. The great “Face of the Deep” of Genesis is traced in the Tohu-bohu, “Deep,” “Primeval Space,” or Chaos of the Babylonians. Wisdom (the Great Unseen God) — called in Genesis chap. i. the “Spirit of God” — lived, for the older Babylonians as for the Akkadians, in the Sea of Space. Toward the days described by Berosus, this sea became the visible waters on the face of the Earth — the crystalline abode of the great mother, the mother of Ea and all the gods, which became, still later, the great Dragon Tiamat, the Sea Serpent. Its last stage of development was the great struggle of Bel with the Dragon — the Devil!

Whence the Christian idea that God cursed the Devil? The God of the Jews, whomsoever he was, forbids cursing Satan. Philo Judaeus and Josephus both state that the Law (the Pentateuch and the Talmud) undeviatingly forbid one to curse the adversary, as also the gods of the gentiles. “Thou shalt not revile the gods,” quoth the god of Moses (Exodus xxii. 28), for it is God who “hath divided (them) unto all nations” (Deut. iv. 19); and those who speak evil of

Vol. 2, Page 478

“Dignities” (gods) are called “filthy dreamers” by Jude (8). For even Michael the Archangel durst not bring against him (the devil) a railing accusation, but said: “The Lord rebuke thee” (ibid 9). Finally the same is repeated in the Talmud.(*2) “Satan appeared one day to a man who used to curse him daily, and said to him: ‘Why dost thou this?’ Consider that God himself would not curse me, but merely said: ‘The Lord rebuke thee, Satan.’ ”(†3)

神This bit of Talmudic information shows plainly two things: (a) that St. Michael is called “God” in the Talmud, and somebody else “the Lord”; and (b) that Satan is a God, of whom even the “Lord” is in fear. All we read in the Zohar and other Kabalistic works on Satan shows plainly that this “personage” is simply the personification of the abstract evil, which is the weapon of Karmic law and Karma. It is our human nature and man himself, as it is said that “Satan is always near and inextricably interwoven with man.” It is only a question of that Power being latent or active in us.

It is a well-known fact — to learned Symbologists at all events — that in every great religion of antiquity, it is the Logos Demiurge (the second logos), or the first emanation from the mind (Mahat), who is made to strike, so to say, the key-note of that which may be called the correlation of individuality and personality in the subsequent scheme of evolution. The Logos it is, who is shown in the mystic symbolism of cosmogony, theogony, and anthropogony, playing two parts in the drama of Creation and Being, i.e., that of the purely human personality and the divine impersonality of the so-called Avatars, or divine incarnations, and of the universal Spirit, called Christos by the Gnostics, and the Farvarshi (or Ferouer) of Ahura Mazda in the Mazdean philosophy.

On the lower rungs of theogony the celestial Beings of lower Hierarchies had each a Farvarshi, or a celestial “Double.” It is the same, only a still more mystic, reassertion of the Kabalistic axiom, “Deus est Demon inversus”; the word “demon,” however, as in the case of Socrates, and in the spirit of the meaning given to it by the whole of antiquity, standing for the guardian Spirit, an “Angel,” not a devil of Satanic descent, as theology will have it. The Roman Catholic Church shows its usual logic and consistency by accepting, as the ferouer of Christ, St. Michael, who was “his Angel Guardian,” as proved by St. Thomas,‡ while he calls the prototypes of Michael and his synonyms, such as Mercury, for example, devils.

Footnote(s) ———————————————

(*2) Vide Isis Unveiled, Vol. II., 487, et seq.

(†3) Treat. Kiddusheem, 81. But see the Qabbala by Mr. I. Myer, pp. 92, 94, and the Zohar, quoted in his Volume.

( (‡4) In the work of Marangone “Delle grandezze del Archangelo Sancto Mikaele,” the author exclaims: “O Star, the greatest of those that follow the Sun who is Christ! . . .O living image of Divinity! O great thaumaturgist of the old Testament! O invisible Vicar of Christ within his Church! . . .” etc., etc. The work is in great honour in the Latin Church.

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